سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوندِ والا نام، حافظِ کسی است که دوست خود را حفظ کند . [امام صادق علیه السلام]

اگر تنها ترین تنها شوم باز خدا هست ...


اللهم صل علی محمد و آل محمد

صلوات ، هنگام خواب و بیداری

 این دو زمان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد ، زیرا آغاز و ختم زندگی روزانه است و باید و باید در شروع فعالیت روزانه به خدا توجه کامل داشت تا از وسوسه های نفسانی و القائات شیطانی در امان بود و هنگام خواب نیز که یکی از زمانهای فکر کردن و تصمیم گرفتن زندگی فرداست باید با این توجه از خطر هر تصمیم شیطانی و اندیشه نفسانی حیوانی که انسان را از صراط مستقیم الهی منحرف می نماید و به دنبال نفس و شیطان می دواند ، خود را دور ساخت.

اهل سیر و سلوک به این دو دقت بسیار توجه داشته اند که هنگام خواب با چهارده صلوات یا سه صلوات صغیر خود را زینت می دهند و پس از بیدار شدن ، قبل اینکه بستر را ترک نمایند در حالت نشسته با توجه کامل ، چهارده صلوات هدیه به چهارده معصوم و هفت صلوات هدیه به اولیاء خدا نموده ، سپس زندگی آن روز را با وضو شروع می کنند.

 رفع حسرت با صلوات

از سفیان ثوری پرسیدند:یوم الحسرة کدام روز است که حق تعالی می فرماید" وَ اَنذِرهُمْ یَومَ الحسرةِِ " ، بترسان ایشان را از روز حسرت.سفیان جواب داد:آن روز قیامت است و جرات همه خلق را فرو خواهد گرفت ، زیرا نیکان حسرت می خورند که چرا از این بیشتر نیکی نکردیم  و بدها حسرت می خورند که چرا به سلوک راه حسنات مشغول نگشتیم.از او پرسیدند:ای شیخ آیا کسی خواهد بود که در آن روز حسرت نداشته باشد؟ گفت:آری ، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد ، در روز قیامت حسرت چیزی را نمی خورد.

حفظ ماندن از آتش جهنم با صلوات

حضرت صادق (ع) به شخصی که در خدمتشان بود فرمود:می خواهم چیزی به تو یاد دهم که تو را از گرمی آتش جهنم نگاه دارد و آن این است که بعد از نماز صبح صد مرتبه صلوات فرستی.

صلوات در خانه کعبه

عبد السلام بن نعیم می گوید:یه امام صادق عرض کردم :داخل خانه کعبه شدم و هیچ دعایی به خاطرم نیامد مگر صلوات بر رسول خدا.آن حضرت فرمود:هیچ کسی از کعبه بیرون نیامده است که عملش از عمل تو بهتر باشد.

صلوات با دل و زبان

یکی از آداب فرستادن صلوات این است که هنگام صلوات فرستادن این است که دل با زبان موافقت نماید.به این معنا که از روی غفلت زبان را به گفتن صلوات حرکت ندهد.

حاضر دیدن پیامبر با صلوات

دیگر از آداب صلوات این است که هنگام صلوات فرستادن آن حضرت را حاضر بینید و چنان تخیل نمایید که با آن حضرت در حال سخن گفتن هستید.

صلوات برابر است با 12 هزار ختم قرآن

رسول خدا (ص) فرمود:هر که در شب جمعه، 2 رکعت نماز به جا آورد و در هر رکعت 50 مرتبه سوره ی اخلاص را بخواند و بعد از آن بگوید:"اللّهُمَ صَلِّ علَی النَّبِی العربی وَ آلِهِ" ، خدا گناهان گذشته و آینده او را  بیامرزد و چنان باشد که گویا دوازده هزار مرتبه قرآن را ختم کرده است و خدا او را از گرسنگی و تشنگی روز قیامت حفظ کند و تمام اندوه او را بر طرف سازد و او را از ابلیس و لشکریانش حفظ کند و مرگ را بر او آسان گرداند و اگر در آن روز و یا آن شب بمیرد شهید مرده و خدا عذاب قبر از او بردارد و هر چه از خدا تقاضا کند به او عطا کند و نماز و روزه ی او را قبول فرماید و ملک موت روح او را قبض نکند تا آن که رضوان ریحان بهشت را به نزد او آورد.

 

 

 

 



ساقی ::: پنج شنبه 85/3/25::: ساعت 11:3 صبح